Тема: Поєднання фантастичного і реального у романі
Володимира Рутківського. "Джури козака Швайки". Проблеми, порушені у творі.
М е т а:
ознайомити учнів із новими пригодами героїв твору; прищеплювати інтерес
і
любов до читання художньої літератури; розвивати навички виразного читання,
уміння фантазувати, оцінювати дії та вчинки персонажів; сприяти усвідомленню
лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків.
Тип
уроку : урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання
: текст роману, ілюстрації
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети
ІІ. Актуалізація опорних знань
учнів
Літературна
гра «Хто швидше?»
- Де народився В.Рутківський?
- Коли почав писати поезію?
- Яка історична трилогія для дітей Володимира Рутківського отримала
Національну премію України імені Тараса Шевченка у 2012 році?
- Де зараз проживає В.Рутківський?
- Чому В.Рутківський любив
писати твори про історичні події пов’язані з Україною?
- Що означає слово «козак»?
- Дайте визначення поняттю «історичний роман».
- Кого обожнював з персонажів бик Петро?
- Як Грицько пожартував над
Тишкевичем?
- Назовіть позитивни та негативних персонажів твору ?
- Чому навчав Санька дід Кудьма?
- Про кого козаки вирішили: «На острові їх тут не буде»?

ІІІ.
Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Слово вчителя
Володимир
Рутківський у своєму романі творить реальний історичний образ характерника –
людини, чия любов і відданість, самозречення й Божа іскра дають змогу самотужки
протистояти будькому в ім’я рідного народу, заради його перемоги.
У
романі немає ні містики, ні вигадливої брехні. Бо проголошена письменником
правда проста – надлюдську силу має той, хто хоче витратити її на добро для
інших, а всякий талант – то дар Божий, який треба віддати людям: не за добро чи
золото, а щоб прислужитися тим, хто цього дару не має. Неймовірність виведення
у творі характерників – у надлюдській здатності любити людей і присвятити їм
своє життя.
Учнівські повідомлення
1й
у ч е н ь. Серед козаків були таємничі воїни, яких називали характерниками. Це
козаки,
які
володіли надзвичайними, непоясненними здібностями.
Що
ж вирізняло їх зпоміж інших? Найперше – спосіб життя, який вони вели. Деякі з
них уміли перевтілюватися у звірів, проходити крізь стіни, чути і бачити на
великій відстані.
Характерників
також називали галдовниками (від укр. слова «галдовати» – чаклувати),
або
заморочниками і химородниками, через їхнє вміння напускати морок, сон і туман
на людей. Назви залежали від діяльності таких козаків, рівня підготовки і
майстерності. Послуговуючись сучасними поняттями, можна сказати, що вони мали
екстрасенсорні здібності, були телепатами і ясновидцями, вміли гіпнотизувати.
Кажуть, що деякі з них прожили понад 100 років.
2й
у ч е н ь. Характерників готували практично з народження. Змалку хлопчики
ставали
джурами
старших мудрих козаків, від яких переймали премудрощі характерництва. Тобто
духовний наставник передавав учневі те, що знав і вмів сам – у тому й полягало
навчання молодих козаків.
Сам
процес навчання тривав багато років. Що ж треба було засвоїти характерникові?
Що він
повинен
був робити у війську? Часто він виконував роль лікаря, надавав невідкладну
допомогу на полі бою. Лікуючи поранених, характерники здійснювали особливі
ритуали.
3й
у ч е н ь. Характерники були козацькими старшинами, плекали культуру
запорозького
війська,
оберігали давні традиції, посвячували в козаки. Саме вони закарбували історію
козацтва у пісенній творчості. Так духовний досвід предків передавався
наступним поколінням.Уміли і знали характерники дуже багато. Вони були
найкращою частиною війська – обраними. Завдяки своїм надприродним здібностям ці
люди могли керувати своєю психікою – входити в особливий психічний стан, який
давав їм змогу робити неймовірне, наприклад, наводити «ману» на ворогів.
Осягнувши давні знання та секрети,
козакихарактерники ставали невразливими – їх не
брали
ні куля, ні шабля. Вони були найкращими воїнами, розвідниками.
4й
у ч е н ь. З характерників за часів козацтва створювали загони пластунів. Це
були загони
спеціального
призначення, які могли вщент розбити цілу армію супротивника. Характерниками
були деякі гетьмани та кошові, себто козацька верхівка. Найвідоміші зпоміж них
– Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Іван Богун, Максим Кривоніс, Северин
Наливайко.Чимало легенд збереглося про уславленого кошового отамана Івана
Сірка. Кажуть, що козаки п’ять років не ховали побратима після його смерті, а
возили його тіло із собою у походи, і це приносило їм перемоги над удвічі
сильнішим ворогом.
Слово вчителя
Роман В.Рутківського «Джури козака Швайки»
складається з трьох частин:
Частина 1. Втеча з рідного дому
Частина 2. На козацьких островах
Частина 3. Джури вирушають у дорогу
На уроках ми ознайомимося із другою
частиною твору – «На козацьких островах».
Робота над
уривком твору
Виразне читання епізодів з роману В. Рутківського
«Джури козака Швайки» («На козацьких островах»)
1.
Робота над розділом
«На кам’яному острові»
Бесіда
• Куди приїхав Швайка з Грициком і Саньком?
• Прочитайте пейзаж від слів: «Мандрівці вийшли на берег» до кінця абзацу. Наскільки стан природи відповідає настрою героїв?
• Кого впізнали хлопці у другові Пилипа? •
Як зреагували козаки на слова Василя про Швайку? Про що це говорить?
• Чим були вражені Грицик і Санько? Як це характеризує Швайку? • Кого зустріли хлопці на острові?
• Чому Грицик, почувши розмову козаків, за¬ хотів у неї втрутитися? • Прокоментуйте думку хлопчика: «Гірші за вовків ті, хто прикидається ними».
Бесіда
• Куди приїхав Швайка з Грициком і Саньком?
• Прочитайте пейзаж від слів: «Мандрівці вийшли на берег» до кінця абзацу. Наскільки стан природи відповідає настрою героїв?
• Кого впізнали хлопці у другові Пилипа? •
Як зреагували козаки на слова Василя про Швайку? Про що це говорить?
• Чим були вражені Грицик і Санько? Як це характеризує Швайку? • Кого зустріли хлопці на острові?
• Чому Грицик, почувши розмову козаків, за¬ хотів у неї втрутитися? • Прокоментуйте думку хлопчика: «Гірші за вовків ті, хто прикидається ними».
Робота над розділом «Це був Тишке¬ вич!».
• Як звали вовка, який з’явився на острові?
• Що засвідчують зворушливі обійми Швайки і Барвінка?
• Грицик помічає, що Швайка, вибираючи реп’яхи з шерсті вовка, один поклав собі в кише¬ ню. Якою рисою наділяє хлопчика автор?
• Прочитайте «німий» діалог між Саньком і Барвінком. Чому, на вашу думку, Пилип поособливому подивився на Санька?
• Про що говорили козаки біля багаття? Чому Швайка не встрявав у їхню розмову? Що зрозумів Грицик, спостерігаючи за ним?
• Чи здогадалися хлопчики, хто займався грабунками? Які докази вони навели?
• З яким проханням звернувся Швайка до Санька? Як ви гадаєте, чому Пилип не дозволив Санькові сказати всім присутнім того, що підка¬ зувало йому серце?
• Яке враження викликала у вас розмова між ними?
• Як звали вовка, який з’явився на острові?
• Що засвідчують зворушливі обійми Швайки і Барвінка?
• Грицик помічає, що Швайка, вибираючи реп’яхи з шерсті вовка, один поклав собі в кише¬ ню. Якою рисою наділяє хлопчика автор?
• Прочитайте «німий» діалог між Саньком і Барвінком. Чому, на вашу думку, Пилип поособливому подивився на Санька?
• Про що говорили козаки біля багаття? Чому Швайка не встрявав у їхню розмову? Що зрозумів Грицик, спостерігаючи за ним?
• Чи здогадалися хлопчики, хто займався грабунками? Які докази вони навели?
• З яким проханням звернувся Швайка до Санька? Як ви гадаєте, чому Пилип не дозволив Санькові сказати всім присутнім того, що підка¬ зувало йому серце?
• Яке враження викликала у вас розмова між ними?
2.
Робота над розділом
«Самі на острові».
• Чому вдосвіта козаки вибиралися з острова?
• Які аргументи на свою користь наводили Санько з Грициком, аби ті взяли їх із собою?
• Зачитайте епізод, у якому автор описує ос¬ трів. Прокоментуйте умови проживання козаків на острові.
• З якої причини засумував Санько? Про що він мріяв? Чи погоджувався з ним Барвінок? Відповідь аргументуйте.
• Про що засперечалися Грицик і Санько? Кому з них більше хотілося залишитися на ос¬ трові з козаками? Чому? Відповідь проілюструй¬ те цитатами.
• Чому насторожився Барвінок?
• Де причаїлися хлопчики? Кого вони впі¬ знали серед веслярів?
• Чому вдосвіта козаки вибиралися з острова?
• Які аргументи на свою користь наводили Санько з Грициком, аби ті взяли їх із собою?
• Зачитайте епізод, у якому автор описує ос¬ трів. Прокоментуйте умови проживання козаків на острові.
• З якої причини засумував Санько? Про що він мріяв? Чи погоджувався з ним Барвінок? Відповідь аргументуйте.
• Про що засперечалися Грицик і Санько? Кому з них більше хотілося залишитися на ос¬ трові з козаками? Чому? Відповідь проілюструй¬ те цитатами.
• Чому насторожився Барвінок?
• Де причаїлися хлопчики? Кого вони впі¬ знали серед веслярів?
Робота над розділом «Тишкевич».
• Хто з’явився на острові?
• Про що розмовляли прибульці? Чи стало зрозуміло з їхньої розмови, яким промислом вони займалися? Відповідь аргументуйте.
• Як діяли в цій ситуації Грицик і Санько?
• Прокоментуйте поведінку хлопців і Тишкевича упродовж їхньої розмови.
• Чи вдалося їм вивести Тишкевича на чисту воду? Відповідь обґрунтуйте.
• Як повелися так звані друзі Тишкевича? Як ви це розцінюєте? Як, на вашу думку, повівся б на їхньому місці сам Тишкевич?
• Хто з’явився на острові?
• Про що розмовляли прибульці? Чи стало зрозуміло з їхньої розмови, яким промислом вони займалися? Відповідь аргументуйте.
• Як діяли в цій ситуації Грицик і Санько?
• Прокоментуйте поведінку хлопців і Тишкевича упродовж їхньої розмови.
• Чи вдалося їм вивести Тишкевича на чисту воду? Відповідь обґрунтуйте.
• Як повелися так звані друзі Тишкевича? Як ви це розцінюєте? Як, на вашу думку, повівся б на їхньому місці сам Тишкевич?
Словникова робота
Джура – зброєносець при козакові; зброю
чистить, коня доглядає, його за це вчать козацької справи.
Швайка – те саме, що й шило.
Уруські села (татар.) – українські села.
Ногайці, ординці – татари.
Плавні – заболочені, порослі очеретами
береги річки, що затоплюються під час повені.
Спостереження над текстом, виконання завдань
пошуково-дослідницького характеру
·Чи сподобалися вам прочитані розділи
роману В.Рутківського «Джури козак Швайки»? Чи легко було їх читати?
·Назвіть імена персонажів, про яких
найбільше розповідається у творі. За яких обставин відбулося перше знайомство з
ними?
·Як і чому головні герої твору потрапили до
кам’яний острів? Як козаки прийняли Швайку, Грицика і Санька?
·Якого звіра злякався Грицик уночі? Чому
Пилип Швайка зустрів вовка як найкращого друга? Чим особливий був цей вовк?
·Через що Грицик, Санько та Барвінок
залишилися самі на острові? Чим вони займалися?
·Хто такий Тишкевич? Чим небезпечний
він був для козаків? З якою метою Тишкевич прибув на кам’яний острів?
Розкажіть, як хлопчаки взяли його в полон і як в’язневі вдалося утекти.
·Куди попрямував Тишкевич, рятуючись від
переслідування Пилипа Швайки? Що пов’язувало його з татарами?
Зачитайте розмову Іслам-бека і
Тишкевича на вершині пагорба.Чого
найбільше боялися вороги?
·Як врятувалися Швайка, Грицик і Санько від
татарів? Який Саньків талант допоміг їхньому порятунку?
·Розкажіть про зустріч Тишкевича з Демком
на прізвисько Дурна Сила. Як Демко опинився в степу? Чому він
повірив Тишкевичу? Хто допоміг зрозуміти Демкові, що Тишкевич не той, за кого
себе видає? Як Демко виправив свою помилку?
·Хто такий дід Кудьма? Чому він шукав таких
хлопців, як Санько?
Проблемне питання
- Кого з героїв роману «Джури козака Швайки» ви б узяли собі
за приклад і чому?
-
Які проблеми порушено у творі?
Робота над аналізом образів
Дібрати поданих слів характеристику хлопців Санька, Грицька і козака Швайки.
Бешкетливий Сміливий
Необачний Розумний
Чесний Передбачливий
Сміливий Вірний побратим
Спритний Патріот
Кмітливий Ватажок
Вірний у дружбі Справедливий
Мистецький практикум
Розгляньте ілюстрації до твору,
намальовані художником Максимом Паленком та вашими однокласниками і доберіть до
них підписи. Чи погоджуєтеся ви зі словами, що ілюстрації Максима Паленка
«можна «читати» ніби ще один текст у тексті, де кожна деталь промовляє, а
кожний малюнок приховує в собі власну історію».
Пошукове завдання
Знайдіть у тексті описи природи. Які
художні засоби використовує в них автор?
Простежте, що є уявним, фантастичним, а що
реальним у творі. Свої думки підтвердьте цитатами з тексту.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Літературна вікторина
1. В якому столітті відбувається дія
роману? (15 століття).
2. Що означає татарською мовою слово
«козак»? (Вільна людина).
3.Про яку історичну подію згадується у
творі? (Битва під Синіми Водами).
4. Де жили Санько, Грицик і Демко? (У
Воронівці).
5. Ким був козак Швайка? (Розвідником-вивідувачем).
6. Яке прізвисько отримав Демко від діда
Кібчика? (Дурна Сила).
7. Чому Грицик і Санько змушені були
тікати з села? (Рятувалися від гніву пана Кобильського).
8. Хто одночасно служив і татарам і
шляхті? (Тишкевич).
9. Чого мав навчати Санька дід Кудьма? (Ворожби
і знахарства).
10. Хто став джурою козака Швайки? (Грицик).
11. Як називалося житло козаків? (Курінь).
12. Якому герою належать слова: «...Україна
не сьогодні - завтра готова спалахнути, як оце багаття. Біда лише у тім, що все
сирі гілки трапляються»? (Дідові Кібчику).
IV.
Підсумок уроку
Інтерактивна
вправа «Мікрофон»
- Сучасному школяреві, який прочитав твір «Джури
козака Швайки», було цікаво дізнатися про...
V. Домашнє завдання
Підготувати усний переказ епізоду, який
найбільше сподобався; виписати із тексту фрази, які ви вважаєте ключовими для
розуміння теми твору.
Я не міг би закрити свій перший дім без містера Педро! Педро та його команда зробили все для мене в цій транзакції. Він легко впорався з моїм дуже стислим часом роботи і завжди був доступний для мене, коли я мав запитання (а у мене їх було багато), навіть коли він був далеко від офісу, що я дуже ціную! Він і його команда впоралися з багатьма сварками в останню хвилину з продавцем і невтомно працювали, щоб переконатися, що я можу закритися до закінчення терміну дії договору оренди (і моєї допомоги на перший внесок). Пан Педро — надзвичайно обізнаний кредитний спеціаліст, ввічливий і терплячий. Я переглянув кілька пропозицій щодо нерухомості перед моєю остаточною покупкою, і Педро був поруч, щоб допомогти з кожною з них, часто координуючи з моїм агентом за лаштунками. Я відчував підтримку протягом усього процесу. Завдяки Педро та невтомним зусиллям його команди я тепер гордий власник будинку! Я б закликав вас розглянути Педро та його кредитну компанію для будь-якого виду позики.
ВідповістиВидалити# Автокредит
# Житловий кредит
# Бізнес позика
# Особистий кредит
Пропозиція позики пана Педро
Електронна пошта- pedroloanss@gmail.com.
Повідомлення WhatsApp: +1 863 231 0632