Тема: Лексичне значення
слова. Однозначні і багатозначні слова. Використання багатозначних слів у
прямому і переносному значенні
Мета:
відновити в пам’яті п’ятикласників відомості з лексикології: поняття про
однозначні й багатозначні слова, уживання багатозначних слів у прямому й
переносному значеннях; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати
однозначні й багатозначні слова, пояснювати їх лексичне значення, чітко
розмежовувати лексичне значення слова від граматичного; удосконалювати навички
практичного використання однозначних і багатозначних слів з прямим і переносним
значенням в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного
дидактичного матеріалу спонукати учнів до вивчення рідної мови.
Тип уроку:
урок формування вмінь і навичок з елементами повторення (урок-мандрівка).
Обладнання:
підручник, текст
Хід
уроку
I. Оголошення теми і
мети уроку
IІ. Актуалізація
опорних знань, умінь і навичок учнів
Бесіда
1)
Які ви знаєте розділи науки про мову і що вони вивчають?
2)
Що, на вашу думку, є спільним у словах лексикологія, лексика, лексичне значення
слова?
3)
На які дві групи поділяються слова за кількістю значень?
4)
На які групи за характером значень поділяються слова української мови?
Робота над текстом
Прочитати мовчки текст.
Весна
цього року повелась спочатку суворо, усе чогось хмурилась, сльозилась, а потім
пом’якшала. По густій блакиті вийшло золоте сонце. Воно не гріло по-літньому,
але вкривало землю молодою травичкою (За Ю. Збанацьким).
Дати
відповіді на запитання:
1.
Чи є у тексті багатозначні слова, ужиті в переносному значенні?
2.
Якими частинами мови виражаються вони? Тепер ми можемо рухатися далі.
ІІІ. Сприймання й
усвідомлення учнями нового матеріалу
Слово вчителя
Багатозначні
слова можуть уживатися в прямому і переносному значеннях.
Пряме
значення — це властиве слову звичайне значення.
Переносне
значення — образна назва ознаки предмета, явища, дії.
Переносним
його називають тому, що мовець свідомо переносить назву предмета (ознаки,
явища) на інше, тому що ці предмети чимось подібні одне до одного.
Уживання
слів у переносному значенні робить мовлення образним, поетичним. Найчастіше
слова в переносному значенні вживають у художньому стилі мовлення.
У
статтях тлумачного словника переносне значення слова подається під окремою
цифрою з позначкою перен.
Наприклад:
Вир,
-у, ч. 1. Місце в річці або в морі, де протилежні течії утворюють круговий рух
води. 2. Перен. Стрімкий рух, бурхливі обставини, які захоплюють, втягують
кого-небудь. Вир боротьби.
Усна вправа
Прочитайте
словосполучення. Укажіть, у якому випадку багатозначні слова вжиті у властивому
їм (прямому) значенні, у якому — в переносному. Подібність яких ознак предметів
чи явищ стала основою вживання слів у переносному значенні?
Гарячий
чай, гарячий прийом;
дитина
йде, сніг іде;
медовий
пиріг, медовий погляд;
крила
сокола, крила пісні;
м’яка
вовна, м’який клімат;
пливе
човен, пливе думка.
У
якому стилі слова в переносному значенні вживаються найчастіше?
Самостійна робота
Перепишіть.
Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
№
1
Сонечко
почало з-за гори випливати, воно грало, усміхалося. Як легенькі блискавочки,
забігали по землі його промені, кришталем заіскрилася роса на зеленій траві.
Легенький вітерець скрізь розносить тепло раннього літнього ранку. Хороше так,
весело!
За
Панасом Мирним.
№
2
Небо
похмурнішало. Сонце невдоволено наморщило сиві хмаряні брови.Вітер тихенько
заклякав десь у траві.Од наморщених брів сонця по степу попливли безшумні й
суворі тіні. Вітер мерз, щулився й заривався у гриву трав.За мить сонце
розправило брови й добродушно, задоволено посміхнулось. Тіні нишком пригнули
голови й помчали за обрій. Степ засміявся. Вітер вистрибнув з гриви трав і
закрутив хвостом, а тоді, як улюблена дитина, пустотливо й ніжно притулився
щічкою до степу.
№
3
Сонце
було ще за обрієм, а вже поперед себе послало гінців – сріблясті промені. І
вони заходилися розмальовувати і прикрашати хмаринки по небу, лаштуючи
тріумфальний шлях своєму господареві. Спочатку яскраво-золотистим блиском
обвели ближчі хмарки, потім додали червоних барв і бризнули на дальші, а окремі
пурпурові крапельки залетіли аж на півнеба.Закукурікали півні, захоплені
зненацька срібним дзвоном променів. І хвиля за хвилею покотилася їхня пісня на
славу ранкового сонця (За І. Ющуком).
За
В. Винниченком.
Пошуково-вибіркова
робота
Подані сполучення слів записати у дві колонки.
Слова
з прямим значенням
Слова
з переносним значенням
Пташині
крила, сумна дівчина, гострий ніж, горів ліс, летить птах, золоті сережки,
солодкий подарунок, холодна вода Крила
літака, сумна погода, гостре слово, золоте серце, слово вилетить, солодке
життя, холодна зустріч
Творче завдання
Подані слова ввести у прості речення,
ускладнені однорідними членами, вставними словами. Надписати над кожним словом
назву групи, до якої його можна віднести. Свій вибір аргументувати за допомогою
правила. Значення незрозумілих слів з’ясувати за тлумачним словником.
Духовність,
відвага, гідність, упряж, кошовий, оброк, клейноди, ноша, гачок, кліщі,
інтернет, сайт, бойлер.
Пошукова робота
Прочитати речення. Знайти і виписати
багатозначні слова. З’ясувати, що вони можуть означати.
1)
Князь Ігор мав створити дружину заново. Людей і коней міг набрати у своїй землі
(З підручника).
2)
Полечу, каже, вдовицею, тією чайкою-зигзицею та понад Доном полечу.. («Слово о
полку Ігоревім»).
3)
О земле рідна, земле солов’їна, роздолля очі радує твоє (С. Жуковський).
4)
Дикі коні, було, часто вибігають на Туркову могилу, а потім подадуться або на
Гайчур, або на Янчул пастись (Нар. творчість).
Гра Упізнай багатозначне
слово!
Четверта
частина року; кімната в школі; частина архітектурної споруди; загальний вигляд
якоїсь місцевості, краєвид; творча уява; свійський птах з червоним гребенем.
Довідка:
квартал, клас, колона, пейзаж, півень.
ІV. Систематизація й
узагальнення знань, умінь і навичок
Вікторина
1.
З якими «мешканцями» країни Лексикології ви сьогодні зустрічалися?
2.
Як розрізнити багатозначні слова від однозначних?
3.
Що ж є предметом вивчення лексикології?
V. Підсумок уроку
VІ.
Домашнє завдання
1.
Підготувати повідомлення на основі вивченого теоретичного матеріалу з теми
«Лексикологія».
2.
За допомогою тлумачного словника знайти три багатозначних слова, які починалися
б на літери в, к, ф.
Немає коментарів:
Дописати коментар